fbpx

BRUG NÆSEN…

Hvis du vil have et godt åndedræt, så skal du
trække vejret både ind
og ud gennem næsen.


Måske tænker du, hvorfor ikke munden?
Den er større og det går hurtigere, så jeg får mere ilt ind…

Men sådan fungerer det faktisk ikke.

Når du trækker vejret gennem næsen får du en masse gode effekter…

Mere energi til hele kroppen

Hver gang du trækker vejret ind gennem næsen, så er det en fordel, at næsen ikke er så stor om din mund. Det betyder nemlig, at luften skal en længere vej fra næsen til lungerne og derfor opstår et vakuum, som gør, at lungerne udvider sig mere og du får en større mængde ilt ind.
Når du ånder ud gennem næsen går det også langsommere og det giver lungerne mere tid til at udnytte ilten, inden den bliver pustet ud igen sammen med kuldioxiden.
Jo bedre din ilt/kuldioxid balance er, jo mere ilt og energi kommer der ud til alle dine celler og det hjælper på din generelle sundhed og forbedre din ydeevne, når du er aktiv.

Forsvar mod bakterier og virus

Fimrehårene i næsen fungerer som et forsvar mod bakterier og virus, som vi ånder ind med luften.
Når de bliver fanget her, så sørger fimrehårene for at de bliver transporteret tilbage til svælget og ender i mavesækken og bliver opløst af mavesyren.
Samtidig producerer vores bihuler en helt speciel gasart (Nitrogenoxid), som slår bakterier og virus ihjel.
Denne gasart har også en anden god effekt. Den stimulerer udvidelsen af blodkarrenen i lungerne, så udvekslingen af ilt/kuldioxid fungerer bedre, så vi får en bedre iltoptagelse i hele kroppen.

Luften bliver varmet op og fugtet

Når luften bliver varmet op og fugtet på vej ned i lungerene, så beskytter vi også slimhinderne. Det forbedrer deres funktion og gør at vi producerer mindre slim/snot og formindsker risikoen for at næsen lukker til. Det er også med til at beskytte vores tænder og slimhinder i munden.

Dit nervesystem bliver beroliget

I vores næse sidder der en masse nerver, som er en del af vores parasympatiske nervesystem.

Kort sagt deler vi nervesystemer op i:

det parasympatiske nervesystem, som sætter gang i genopbygningen af kroppen, vores fordøjelse og skaber ro og afstresser kroppen. Når vi ånder gennem næsen, så sætter vi altså gang i det.
det sympatiske nervesystem, som sætter gang i vores kæmp/flygt reaktion og bliver det stimuleret i for lang tid ad gangen, så begynder kroppen at blive stresset og det sætter igen gang i en række uhensigtsmæssige reaktioner i kroppen. Når vi ånder gennem munden bliver det stimuleret.

Så munden er til at spise og tale med – Næsen er til at trække vejret med.

Hvis du vil vide mere, så læs med her

Hvis du vil lære hvordan, så kan du være med på en af mine workshops eller booke personlig åndedrætstræning her

Vil du høre mere om, hvordan du kan hjælpe dig selv til mere energi, balance og livskvalitet?

Med åndedrætstræning, massage og coaching kan du med selv små forandringer gøre en forskel for både dit fysiske og mentale velvære!

I mit nyhedsbrev får du mere viden, tips til at hjælpe dig selv og information om nye hold, workshops og behandlinger i klinikken.

Du får ikke mails fra mig hver uge - kun når der er noget nyt og spændende, som jeg håber du kan bruge!